Klassiek

Holland Baroque

Brel & Rameau: que l’amour

Koepeltheater

Prijs € 18,-

François Rauber, de ‘hofarrangeur’ van Jacques Brel, had twee grote liefdes: de Vlaamse volkszanger en Jean-Philippe Rameau. Holland Baroque en Claron Macfadden halen Rameau uit de schemering en zetten hem onzichtbaar in de orkestbak en op het podium. Wat blijkt? Brel en Rameau passen bij elkaar als liefde en geluk, droom en vervulling. Holland Baroque pakt uit met een grootse bezetting, theatrale elementen en barokke arrangementen, onder leiding van Lars Ulrik Mortensen en met Claron Macfadden, die beiden Brel en Rameau in hun hart hebben gesloten. Claron Macfadden Holland Baroque en studenten van Koninlijk Conservatorium Den Haag o.l.v. Lars Ulrik Mortensen (klavecimbel en celesta)

François Rauber, de ‘hofarrangeur’ van Jacques Brel, had twee grote liefdes: de Vlaamse volkszanger en Jean-Philippe Rameau. Bijna niemand wist dat de geest van Rameau vanuit de coulissen meedacht, mee-componeerde en François Rauber inwijdde in de geheimen van contrastwerking, spanningsbogen, veelkleurige orkestraties en tot de verbeelding sprekende arrangementen bij liederen, opera’s en theatrale scènes.

Holland Baroque en Claron Macfadden halen Rameau uit de schemering en zetten hem onzichtbaar in de orkestbak en op het podium.

Wat blijkt? Brel en Rameau passen bij elkaar als liefde en geluk, droom en vervulling.

 Quand on a que l’amour, vernoemd naar een van de fraaiste chansons van Brel, pakt uit met een grootse bezetting, theatrale elementen, barokke arrangementen onder leiding van Lars Ulrik Mortensen en met Claron Macfadden, die Brel en Rameau beiden in hun hart hebben gesloten.


Holland Baroque
De wereld van barokmuziek is een goudmijn voor componisten, avant-gardisten, avonturiers en realisten. In deze weelde beweegt Holland Baroque. Het ensemble weet met zijn producties een breed publiek te overtuigen van de flexibiliteit en de vitaliteit van (barok)muziek. Holland Baroque belicht Vivaldi vanuit Japans perspectief, verbindt Reinbert de Leeuw met Bach en laat horen hoe slagwerkers de hartslag van de barok bepalen. Een rode draad door de programmering is de samenwerking met andere ensembles en solisten, waarmee Holland Baroque oude muziek in het hier en nu plaatst.

Het resultaat verwoordde De Stentor als volgt: ‘De instrumenten en de uiteenlopende stijlen contrasteren naar de vorm, maar versterken elkaar naar inhoud. Zó wordt iets nieuws geboren.’ Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment. Barok is nu.

Werken van Jean-Philippe Rameau en chansons van Jacques Brel

Website: www.appassionata-leeuwarden.nl